KÁTÉ
Evangélikus keresztyén hitünk rövid összefoglalása
34
A szent keresztség
Isten
az Igéjén és a szentségeken keresztül árasztja ki ránk
kegyelmét. Krisztus maga rendelte el a keresztséget és az úrvacsorát.
Ezek szentségek, mert bennük Isten Igéje egyesül a látható
jelekkel: vízzel, kenyérrel és borral. A szentségek a kegyelem
látható jelei, amelyeket hittel ragadhatunk meg. A keresztségben és
az úrvacsorában Krisztus valóságosan és tapasztalható módon van
közöttünk.
A
keresztvíz természetes, tiszta víz. Isten igéjével együtt
azonban szabadítást ad, mert tisztára mos bennünket minden
bűntől. A missziói parancsban Krisztus arra buzdít bennünket,
hogy a keresztség és a tanítás által tegyünk minden népet az ő
tanítványává.
A
keresztséget a Szentháromság Isten nevében szolgáltatjuk ki. A
lelkész a keresztvízzel háromszor hinti meg a megkeresztelendő fejét,
és ezt mondja: „Megkeresztellek téged az Atyának, a Fiúnak és a
Szentléleknek nevében.” Az Isten nevére való utalás azt
jelenti, hogy a keresztség Isten munkája, amit nekünk nem kell
kiérdemelnünk.
- Mert
mindnyájan Isten fiai vagytok a Krisztus Jézusban való hit által.
Akik Krisztusban keresztelkedtetek meg, Krisztust öltöttétek
magatokra. (Gal 3,26-27)
- Most
pedig titeket is megment ennek képmása, a keresztség, amely nem a
test szennyének lemosása, hanem könyörgés Istenhez jó
lelkiismeretért a feltámadt Jézus Krisztus által. (1Pt 3,21)
Mi a keresztség? - Felelet: |
A keresztség nem egyszerűen víz, hanem Isten
parancsolatára elrendelt és Isten igéjével együtt használt víz. |
Melyik Istennek ez az
igéje? - Felelet: |
Krisztus Urunk Máté
evangéliuma végén ezt mondja: „Menjetek el tehát, tegyetek
tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve őket az Atyának, a Fiúnak és
a Szentléleknek nevében.” |
Luther: Kis káté |
|